Articles

I’ve written articles about games and the game industry for various publications. Below is a selection.

Tegen Bolsonaro en voor diversiteit: Een LHBT-gamejam in Brazilië

Tegen Bolsonaro en voor diversiteit: Een LHBT-gamejam in Brazilië

Eind vorig jaar ben ik naar Brazilië geweest om een gamejam met een LHBT-thema te organiseren. Vlak nadat in het land een controversiële en homofobe nieuwe president werd verkozen.   Ik ben bestuurslid van Games [4Diversity], een Nederlandse stichting die zich inzet om de representatie van...

De onzichtbare games van niet-westerse ontwikkelaars

De onzichtbare games van niet-westerse ontwikkelaars

Op de Game Developers Conference 2018 in San Francisco zag ik een groot bord in de hal met een wereldkaart erop. Door middel van rode stickers konden bezoekers van de conferentie aanstippen waar ze vandaan kwamen. Nederland en grote delen van Europa en de VS waren rood gekleurd, hier en daar...

Dit zijn geen koekenbakkers: Gamekunst aan je muur

Dit zijn geen koekenbakkers: Gamekunst aan je muur

Wat weinig mensen weten, is dat er in een onopvallend zijstraatje in het centrum van Utrecht een galerie zit verstopt die gevuld is met gamekunst. Geen verzameling aan pc’s en consoles, maar grote prints aan de muur met beeld uit bekende en minder bekende games. Welkom bij gamekunsthandel Cook...

How to get a job in the (Dutch) game industry – part 2

How to get a job in the (Dutch) game industry – part 2

Every week I get several emails and calls at Dutch Game Garden from people who are looking for a job or internship, or who need career advice. This is one of the reasons why we host a monthly Network Lunch. However, I felt the advice we give is useful for more people than visitors to our events....

How to get a job in the (Dutch) game industry – part 1

How to get a job in the (Dutch) game industry – part 1

Every week I get several emails and calls at Dutch Game Garden from people who are looking for a job or internship, or who need career advice. This is one of the reasons why we host a monthly Network Lunch. However, I felt the advice we give is useful for more people than visitors to our events....

Gamedesigners. Leuker kunnen ze het wel maken, maar makkelijk is het niet

Gamedesigners. Leuker kunnen ze het wel maken, maar makkelijk is het niet

Mensen vragen wel eens aan mij wat ik zo leuk vind aan games. Voor een goed verhaal kun je immers ook een film kijken. Mooie graphics of indrukwekkende technologie dragen bij aan de ervaring, maar bepalen niet op zichzelf of een game leuk is of niet. Daar komt gamedesign aan te pas.   Jaren...

Terug naar vroeger: hoe spelen je weer kind laat zijn

Terug naar vroeger: hoe spelen je weer kind laat zijn

Voor veel mensen zijn games escapisme. Als volwassenen zoeken we regelmatig een plek op waar we even kunnen ontsnappen aan de dagelijkse stress. Games voorzien in die behoefte door je even de held te laten spelen en al het andere te vergeten. Niet zelden verlangen we ernaar om weer even kind te...

De moeilijke positie van erotische games

De moeilijke positie van erotische games

Games hebben een ingewikkelde relatie met seks. Enerzijds zien we regelmatig schaars geklede vrouwelijke personages rondlopen, dat veelal niet hoort in de context. Anderzijds wordt seks – en met name vrouwelijke seksualiteit – actief vermeden in games.   Seks in games vindt meestal plaats in...

Practical tips to make the most out of your first GDC

Practical tips to make the most out of your first GDC

Just a few weeks left until the Game Developers Conference kicks off again! GDC is one of the most important game industry events of the year. Dutch Game Garden, a game incubator in the Netherlands, organized a pitch training to prepare independent game developers for GDC. Besides giving feedback...

De 10 meest interessante indie games van GDC 2014

De 10 meest interessante indie games van GDC 2014

Tijdens de Game Developers Conference in San Francisco komen niet alleen de grote AAA-titels aan bod, ook indiegames zijn er volop te vinden. Gamer.nl zet de tien meest opmerkelijke op een rijtje.   Elegy for a Dead World Een verhalende game die gebaseerd is op klassieke Engelse gedichten, waar je...

Verslag Train Jam – Eline maakt een Gravity-game in de Amerikaanse trein

Verslag Train Jam – Eline maakt een Gravity-game in de Amerikaanse trein

Game jams zijn hot, met name game jams gebaseerd op merkwaardige ideeën. Eerder zagen we al de Moly jam en de Candy jam. Afgelopen week was er de Train jam, waarin game-ontwikkelaars een game maakten in de trein van Chicago naar San Francisco.   De train jam werd georganiseerd door...

Molyjam 2013: Uitspraken Molyneux zorgen voor games

Molyjam 2013: Uitspraken Molyneux zorgen voor games

Games moeten origineler, innovatiever en vernieuwend zijn: vanuit die gedachte werd vorig jaar de eerste Molyjam georganiseerd, een gamejam gebaseerd op de tweets van het parodie-twitteraccount van Peter Molyneux, @Molydeux. De tweede Molyjam werd afgelopen weekend gehouden op plekken over de hele...

Journey – Muziek als cruciale factor bij de ontwikkeling

Journey – Muziek als cruciale factor bij de ontwikkeling

  Muziek helpt het ontwerpen van gameplay en daarom moeten componisten al vroeg in het ontwerpproces worden ingezet. Dat zeggen Journey-producer Robin Hunicke en Journey-componist Austin Wintory op het evenement Indievelopment, dat op donderdag 25 april 2013 in Amsterdam plaatsvond.   Niemand...

Vrouwen en games – Van twittertumult naar regelrechte rel

Vrouwen en games – Van twittertumult naar regelrechte rel

'De positie van vrouwen in de gamesindustrie moet verbeteren'. Tijdens verschillende sessies op de GDC werd er gediscussieerd over dit onderwerp. Een onderwerp dat ook in 2013 nog erg gevoelig ligt: het publiek is in tranen en sprekers krijgen staande ovaties.   Het is geen nieuwe discussie....

Games moeten innoveren, maar hoe?

Games moeten innoveren, maar hoe?

Games moeten innoveren. Er is behoefte aan meer originaliteit binnen games. Betere graphics of guns is geen innovatie. Het medium moet evolueren en groeien. Dit zijn de gedachtes die overheersen op de eerste dag van de Game Developers Conference in San Francisco. Maar hoe dat dan in zijn werk moet...

Global Game Jam 2012

Global Game Jam 2012

De Global Game Jam 2012 is begonnen! In 48 uur maken teams in landen over de hele wereld een game. Net als andere jaren wordt de Jam ingeleid met een keynote-video die de deelnemers van tips voorziet, maar vooral enthousiast maakt. Onder andere Will Wright, Brenda Garno Brathwaite en John Romero...

Hearing the game: de rol van muziek in games

Hearing the game: de rol van muziek in games

Muziek wordt op veel verschillende manieren gebruikt in games. Naast populaire muziek wordt ook achtergrondmuziek ingezet. Niet alleen wordt deze toegepast om sfeer te zetten, muziek heeft ook een functioneel doel: het wordt gebruikt om te reageren op de speler en deze van feedback te voorzien. In...

Global Game Jam 2011: een compleet verslag

Global Game Jam 2011: een compleet verslag

Eline sloot zichzelf 48 uur op met 142 gamemakers en bracht verslag uit.   Het is zover: de Global Game Jam 2011 is van start gegaan. In landen over de hele wereld komen game developers, studenten en andere enthousiastelingen bijeen om samen in 48 uur een game te maken. De Nederlandse editie...

Waarom Bioshock Infinite tóch een Bioshock is

Waarom Bioshock Infinite tóch een Bioshock is

  Tijdens Gamescom werd de demo van Bioshock Infinite getoond aan de pers. Als liefhebber van de eerste twee delen was ik uiteraard benieuwd. Naderhand kwam ik de demonstratiezaal uit met gemengde gevoelens. Ik had geen Bioshock gezien, maar een heel nieuwe game. De vraag is in hoeverre Bioshock...

Atlas Shrugged: de filosofie van Bioshock

Atlas Shrugged: de filosofie van Bioshock

Plato, Aristoteles en Nietzsche zijn elk filosofen met zeer invloedrijke ideeën, maar waarom zien we die ideeën zo weinig terug in games? Games hebben de potentie je gedachten te beïnvloeden, net als romans en films dat kunnen doen – en toch treffen we vaker filosofische romans dan filosofische...